Sprava o aktualnom stave preistenia a novych ciest na Blazonsteine. Co to sme uz poobhliadali na zlanaku a to co zostavalo osadit do predvrtanych dier, vyzeralo tiez zaujimavo
Len pripominam sezonnu uzaveru - celá oblasť je v najvyššom 5. stupni ochrany, je tu povolené liezť v období od 15. 6. do 15. 3.
Skratky
D – sprievodca Dieška – Cvičné skaly na Slovensku, 1978
AF – sprievodca Alan Formánek, Slovenské skalky, 1990
z – zlaňák
n – nit
Veža Venuša (sektory Bič, Ajda, Venuša, Božský traverz)
Sektor Bič (6 ciest)
12 metrov vysoká vežička, ktorá poskytuje krásne platňovité a špárové lezenie.
Machovka 6+, 10 m, 2n+z
- nová cesta, 2007, 1. RP Vlado Linek
- krátka platnička so zaujímavými krokmi
Škára 5, 12 m, 3n+z
- preistené 2007, cesta D9, V, I. Dieška, A. Jakubovský, 1963
- päťkový komín, ktorý prekvapí
Bič boží 9-?, 12 m, 3n+z
- nová cesta, 2007, ešte nemá voľný prelez
- narovnávajúci variant cesty Prásknutie bičom dole, špára nepríjemnej šírky, kde nedržia ani žaby, ani päste
Prásknutie bičom 8+, 12 m, 4n+z
- preistené 2007, 1. RP Roland Ďurka 80. roky, cesta D10, V A1, I. Dieška A. Jakubovský, 9. 6. 1963
- nástup previsnutou stienkou, od 3. nitu doľava do špáry
Prásknutie bičom doprava 9, 12 m, 4n+z
- nová cesta, 2007, 1. PP Edgar Hiller, 21. 6. 2009
- narovnávajúci variant cesty Prásknutie bičom hore, od 3. nitu priamo stienkou s malými chytmi
Bič 7, 15 m, 4n+z
- preistené 2007, cesta D11, V A1, I. Bernát a spol, 1963
- perfektná previsnutá špára, ktorá preverí každého
Poznámka: 4 cesty Bič boží až po Bič majú spoločný zlaňák.
Sektor Ajda (6 ciest)
40 metrov vysoký sektor vľavo od Venuši charakterizovaný nádhernými špárami. Tretia špára je dvojdĺžková. Medzi špárami sú super stienky s ťažkými krokmi.
Prvá špára, zatiaľ neodistená
Druhá špára 5, 25 m, 8n+z
- preistené 2008, cesta D12
- pohodová špára s komínovými krokmi
Ajda 8+, 25 m, 9n+z
- nová cesta, 2008, 1. PP Vlado Linek 31. 10. 2008
- Čím vyššie, tým ťažšie, na záver zaujímavé kroky v mierne previsnutej platni.
Ajda variant 9-, 25 m
- dolez priamo stienkou, 1. RP Martin Medviď 29. 8. 2009
- v kľúčovom mieste traverz doľava
Tretia špára, 40 m, 2 dĺžky, 1. dĺžka 20 m 6, 6n+z
- preistené 2008, cesta D13, V-, I. Dieška, V. Diešková, 1967, cesta AF1
- krásna špára s vyrovnanou obťažnosťou, druhá dĺžka do previsu zatiaľ nie je odistená nitmi
Štvrtá špára 7+, 20 m, 5n+z
- preistené 2008, cesta D14, V A1, I. Dieška, P. Dieška, 20. 10. 1963, cesta AF2
- krásna previsnutá špára s ťažkým začiatkom
Piata špára 7, 20 m, 5n+z
- preistené 2008, cesta D15, V A1, I. Dieška, J. Juska, 26. 5. 1967
- nástup do špáry previsnutou stienkou
Poznámka: Cesty Tretia, Štvrtá a Piata špára majú spoločný zlaňák.
Sektor Venuša (6 ciest)
Výrazná 50 metrov vysoká veža s mohutným strechovitým previsom v strede a dvoma previsnutými piliermi hore. Možnosti na veľmi ťažké cesty.
Ľavá noha, 7, 15 m, 6n+z
- preistené 2009
- nástup spoločný s Piatou špárou, 4 nit spoločný s Márovou cestou
Kinglajno, 9, 30m
- preistené Marekom Caltíkom niekedy okolo roku 2000, čiastočne spoločné s cestami D16 a AF3, nástup Ľavou nohou
- náročná a dlhá cesta v previse
Venušino čaro, 8+, 15m
- preistené 2008, nástup previsom vpravo od Kinglajna
- ťažké kroky v previse, napojenie na Pravú nohu 8+ alebo Kinglajno 9
Plochá noha, 6, 10 m, 2n
- nová cesta, 2008
- v spodnej platni pod jaskyňou, nástup vľavo od Pravej nohy
Venuša, 7, 12 m 1. dĺžka, 4n+z
- preistené 2008, cesta D17, V A3e, J. Ďurana, I. Kosiba, 1962, cesta AF4
- technické platňové lezenie, končí pod strechou Venuši
Pravá noha, 6, 25 m, 9n+z
- nová cesta, 2008
- na začiatku platňové lezenie, potom pilier a dolez pod Venušu
Poznámka: Cesty Ľavá noha, Venuša a Pravá noha majú spoločný zlaňák.
Sektor Božský traverz (2 cesty)
Božský traverz 50 m, 3 dĺžky, 1. dĺžka 5, 20m, 6n+z
- preistené 2008, cesta D20 dole + D18 hore
- šikmo doprava tiahnúce sa vhĺbenie, na záver kolmý sokolík, 2. a 3. dĺžka zatiaľ nie sú odistené nitmi
Ahoj 20m, 6?, 6n+z
- nová cesta, 2008, ešte nemá voľný prelez
- platňové lezenie, štand spoločný s prvou dĺžkou Božského traverzu
Anjelska veža (9 ciest)
Slepá kura, 6+, 15m, 5n+z
- nová cesta, 2009, 1. RP Kristián Lombardini, 24. 7. 2009
- zaujímavý nástup na rozpor z jaskynky, prístup cez prvé 2 nity cesty Modrooké blues
cestu treba dorobiť – pokračovanie mierne vľavo cez biele vhĺbenie (pevná skala) asi + 2 nity + zlaňák, skúšali sme, ide to
Ľavá Jednohubka, 7-, 15m, 5n+z
- preistené 2009, prvovýstup + 1. RP Miro Janotka 2003
- ťažký nástup, prístup cez prvé 2 nity cesty Modrooké blues
Poznámka: Cesty Slepá kura a Ľavá Jednohubka sa v 4. nite spájajú
Modrooké blues, 7, 20m, 7n+z
- preistené 2009, prvovýstup + 1. RP Miro Janotka 2003
- krásne lezenie vo fantastickej skale
Anjelsky kút, 6+, 20m, 6n+z
- preistené 2009, cesta D25, V+ J. Antošík – I. Bernát, máj 1963
- stálo by za to, urobiť ešte variantu, odbočením doprava (až nad drolivou stienkou) na pilier, bude to tak za 7 (asi 2 borháky, zlaňák z Anjelského piliera)
Anjelsky pilier, 8-!, 20m, 5n+z
- nová cesta, 2009, 1. OS Jozef Krištoffy, 24. 7. 2009, FL Vlado Linek, 24. 7. 2009
- zaujímavé lezenie, hore ťažký krok na pilieri, pozor, cestu treba ešte prečistiť
Ľavý kút, 5, 18 m, 5n+z
- preistené 2009, cesta D26, Ľavým kútom priamo hore, I. Bernát – J. Juska, 19. 10. 1965
Túlavý psík Zorro 7, 18 m, 5n+z
- preistené 2008, prvovýstup + 1. RP Miro Janotka, 2. 11. 2008
- cesta začína spoločne s cestou Pravý kút, pri 2. nite odbáča doľava do kolmej špáry a stienky
Poznámka: Cesty Ľavý kút a Psík Zorro sa v 5. nite spájajú
Cesta sa lezie aj s variantom priamo, bez použitia pravej steny, poctivé 7+
Pravý kút 5, 15 m, 5n+z
- preistené 2008, cesta D27, Pravým kútom priamo nahor, Ľ Brázdová – Mocková, P. Dieška, 19. 10. 1965
- pekné kútové a špárove lezenie
Anjelsky smer, 6+, 15m, 5n+z
- nová cesta, 2008, 1. RP Ján Zaťko, 2. 11. 2008
- lezenie v nádhernej skale, pilier vpravo od Pravého kúta
Mačiatko (3 cesty) – malá vežička opretá o Mačaciu vežu
Ria, 4+, 12m, 3n+z
- preistené 2009, cesta D30
- krásne lezenie po vytvarovaných chytoch
Putifárova špára, 7-, 12m, 3n+z
- preistené 2009, cesta D31
- výraznou špárou, zaujímavé kroky na nástupe aj pri doleze
Poznámka: Cesty Čulo a Putifárova špára majú spoločný zlaňák
Čulo, 7, 12m, 3n+z
- nová cesta, 2009, 1. RP Kristián Lombardini, 27. 8. 2009
- vpravo od špáry, v strede lezenie na trenie, dolez previsnutou stienkou
Mačacia veža (9 ciest) – výrazná veža so stenou vysokou 40 metrov
Medzi cestami Marhuľová D29 a Mačacia cesta D33 sú tieto cesty:
Mačací pilier, 6, 35m, 9n+z
- nová cesta, 2009
- cesta nastupuje pod stromom a pokračuje pilierom vľavo od neho až hore na vežičku
Strom, 7-, 35m, 9n+z
- preistené 2009, D32, trhlinou popri strome, V A1, S. Jelínek a spol. 11/1973
- najťažšie miesto je pri druhom nite, cesta sa v 6. nite napája na Mačací pilier
Zákon džungle, 9, 15m, 5n+z
- nová cesta, 2009, 1. RP Vlado Linek, 6. 9. 2009
- prvé 3 nity spoločné s cestou Dirtyf, potom doľava ťažkou stienkou s malými chytmi a nohami na trenie
Dirtyf, 8+/9-, 15m, 5n+z
- preistené 2009, cesta od Jana Horvátha z 80. rokov, RP Jakub Kováčik, PP Vladimír Linek, 27. 8. 2009
- najťažšie miesto pri 2. nite, silový krok do previsu po spoďákoch
Úpadok, 10-, 15m, 5n+z
- cesta od Rolanda Ďurku a Laca Paulíka z roku 1988, RP 18. 8. 2009 Martin Medviď, kedysi vylezené Patrikom Šturdíkom a Matesom Hulejom
Mačacie lávky, 5, 3 dĺžky, 70 m, (D1 5, 4n+z, D2 5, 4n + z, D3, 5, 5n + z)
- preistené 2009, cesta D33
- cesta vedúca krásnou skalou
Mačacia diera, 8+/9-, 15m, 4n+z
- nová cesta, 2009, 1. RP Jakub Kováčik, 2. PP Luboš Homola 27. 9. 2009
- nástup vpravo od Úpadku, cez dieru rovno hore, najťažšie miesto výlez z Mačacej lávky
Direttissima z iného sveta, 7+, 45m, 12n + z
- nová cesta, 2009, 1. RP Jakub Kováčik, 2. PP Vlado Linek, 26. 10. 2009
- narovnávajúca cesta Mačacích lávok
- pozor, cesta dlhšia ako 30m
Mačacia špára, 8, 40m, 10n + z
- preistené 2009, vylezené voľne v 80. rokoch, RP Jakub Kováčik, Vlado Linek, 26. 10. 2009
- v strednej časti je silové previsnutá špára, v hornej časti sa napája na D3 Mačacích lávok
- pozor, cesta dlhšia ako 30m
Javorová veža (3 cesta) – hladká platňa vysoká 30 metrov
Paternoster, 8, 25m, 8n+z
- preistené 2009, cesta D39, AF10
- Kompaktnou platňou po nitoch, A. Belica a spol. 1977
Raketoplán Columbia, 9+, 30m, 9n + z
- čiatočne nová cesta 2009, zatiaľ len prekrokované
- silový previs vpravo od Paternostera a technický dolez
Ludolfove číslo, 5+, 30m, 8n + z
- preistené 2009, cesta D40
- špárou a komínom do kúta